søndag 6. februar 2011

Jotunheimen

1.02. Nystuen - Eidsbugarden 6 t. 19 fy flate km over Tyin. Scooterspor er ok.
På Eidsbugarden hadde Åsmund vært før meg, han hadde bygd hytte der, den blei nok for dyr, så han skreiv et pantebrev, på rim, det starter slik: Eg er som de veit en fjellets mann og dreg til fjells så tidt eg kan,.. eller noe sånt. Så kom Åmund, han fikk ligge på hotellet, møtte vertskapet i scooter på Tyin på vei ut av fjellet, måtte til Oslo, nøkkelen lå i ..., det ligger mat på rommet, bare bruk TV og pc, det er ikke snakk om å betale, hotellet er jo ikke åpnet! Det var bare å takke, på et stort hotell helt aleine.
2.02. Eidsbugarden - Gjendebu 4,5 t. Opp ved Høystakkane og fin kjøring ned Veslådalen mot Gjendebu. Lukta fiskebutikk i selvetjeningshytta på Gjendebu. Her var det endelig et menneske- Ole er kokk her inne, nå var han her og fiska, bordet var fullt av ørret. Han fiska med liten krok og maggot, hadde mange snører ute. Der skulle du vært Jan-Roger! Det ble ørret til middag. Og Gjendekjeks til dessert.
3.02. Gjendebu - Bessheim 5 t. Gjende er like lang og flat som Tyin. Men ved Memurubu kom uværet bakfra og blåste meg ut til Gjendesheim, jeg sto i et gammelt isete scooterspor, ble ganske skjælven i beina. I Sjodalen var det plutselig fint vær fram til Bessheim.
Det var reinsdyrtråkk og scooterspor mange steder, hadde vært reinsslakting for 2 uker sida, her er det aktuelt yrke 1naa, også ei jente som var reinsgjeter nå. (Hyggelig å høre at dere får til dyrestellet på Buskerud.)
4.02. Bessheim - Randsverk 7,5 t. Delvis oppkjørt løype, delvis på ski i veien.
I Sjodalen kom Ole kokk i bil etter meg. Han fortalte om to npl-gutter som satt på Gjendesheim som "kjente" meg. De har vel sett navnet mitt mange ganger i hytteprotokoller. Fra Randsverk skulle de gå mot Otta, jeg går mot Vågå. Kanskje jeg ser dem seinere. På Randsverk fikk jeg lasagn av vertskapet på campingplassen.
5.02. Randsverk - Vågå 6,5 t. Gikk veien til Lemonsjøen alpinsenter, nok snø til å bruke ski. Snart kom Anne, kona mi, og Kjetil fra Vågå, vi er tante/onkel til han. Jeg hadde en fin tur sammen med Anne og bikkja til Kjetil fra alpinsenteret i oppkjørt løype forbi Darthus, over åsen til Flatningen, over åsen vest for Bringsfjellet og på ubrøyta vei fra 1000 moh til 600 moh. Kunne nok brukt skia helt ned til Sundbrui i Vågå, men vi gikk siste stykket.
Dette må være et bedre valg enn mye vei mot Otta. Så får vi se videre.
6.02. Hviledag i Vågå, bor hos Kjetil og Magnhild. Kjetil Villa er en av fem søsken. Tre gutter startet Jotunheimen MC og var svært aktive i motocross. Sønnen til Kjetil, Andrè, driver med FMX, en av verdens beste. Kjetil står aldri stille, driver alpinsenter, Jotunheimen Base Camp er under utvikling, er med i Energikampen, firma Jotunheimen Activ It.
Jeg spiser og planlegger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar