tirsdag 22. mars 2011

MAT ER VIKTIG

Jeg går stort sett hver dag ca 5 til 8 timer. Mat og drikke MÅ jeg ha. Et bevisst forhold til hva slags hadde jeg ikke. Merket fort at dette måtte tas på alvor, blir fort sliten og slapp hvis det sluntres.
På Kjeldebu lå jeg værfast, bladet UTE lå der og hadde noe om mat/næring på lengre turer. jeg noterte:
60 - 65 % karbohydrater; jeg prøver bestandig å ha brødmat, spiser havregrøt til frokost, ris og pasta til middag, ber om mye poteter til middag når jeg kjøper, tørket frukt, kjeks
30% eller mer fett; det tror jeg ikke jeg klarer, makrell i tupe, myk margarin, nøtteblanding?
10-15% proteiner; kjøttpålegg, kjøpt spekekjøtt på Rørosmarten og Sæterstad gård, mange elgmiddager, spiser egg når jeg kan, ost, ertestuing, drytec (div Real turmat)
Vitaminpiller for sikkerhets skyld.
Prøver å spise variert: frukt og sjokolade, potetgull og snop når jeg er i butikk. Å bo privat er spennende i matveien: vafler med egg og makrell, lasagne, ørret, elg, kjekjøtt, rypebryst. Fått deilig sjokolade i kartposene hjemmefra.
2 eller 3 liter vann/saft pr dag; det greier jeg ikke, flere har reagert på hvor lite jeg drikker, har en liters termos som jeg sjelden drikker opp. Har prøvd å drikke mer, men da må jeg stadig stanse å åpne buksa. Prøver å gå i et tempo hvor jeg ikke svetter for mye, det er ikke mulig bestandig. På 10 timers tur var jeg dehydrert, smeltet snø i munnen. Sukkerholdig veske er ikke bra, skal til tannlege i morgen med et stort hull. Blir vann/te heretter.
Spiser med 2-3 timers mellomrom, har nøtter og tørka frukt i lomma som spises stadig vekk.
På hviledager spiser jeg meg kraftig opp. har ikke veid meg, men tror ikke jeg ligger mye under vanlig vekt.
Utfordrende å ha med det en trenger når det er ca 10 dager mellom butikk og ikke mat på hyttene, i nord er det sånn på noen strekninger. Det er jo noe med vekt i pulken også.
Anne har med pilkestikke oppover, blir nok ledige hull å prøve seg i, nå blir dagene lengre og scooterfolket reiser inn på vanna, tenker særlig på Finnmarksvidda. Kan bli fint med røie eller ørret til middag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar