mandag 31. januar 2011

Åmunds dagbok - Etappe 4: Skarvheimen

31.01. Er på Nystølen. Pekka står i hjørnet 5 meter fra meg. Er ferdig med Skarvheimen, altså fra Finse til Filefjell. Nå starter jeg på Jotunheimen mot Vågå i morra.
Litt om de siste dagene:
VG 25.01.:"Vi har hatt ekstremvintre i 10 år - og nå blir været varmere, våtere og VILLERE." (B.Lie) Jeg undres om det framover blir mer og mer krevende å gå Norge på langs, ihvertfall om vinteren.
Men det er kanskje værre ting her i verden.
26.01. fra Finse til Kongshelleren 9 t. Fint vær. Mye revespor over til Getryggen, kan det være fjellreven som er satt ut her. Fin belysning inn mot hytta rett før mørket.
27.01. fra Kongshelleren til Iungsdalshytta 4 t, greit med litt kort i dag. Gikk på folkehøyskole sammen med senior her. Dagens vert kjenner jeg litt fra naturbrukslinja på Lien.
28.01. fra Iungsdalshytta til Bjordalsbu 8,5 t. Mye stigning Litt vanskelig inngang til hytta med lite dagslys og tåke. Fulgte langs en fjellrygg.
29.01. Vekkerklokka er for lavmælt. Uansett det er ikke vær til å være ute i, kuling og storm meldt på radio. Krevende nok å gå på do.
Tid til å lese: Odd Børresen: Går vi i fjellet fordi det er en plikt, fordi vi er norske? Eller fordi vi liker det? Eller for å komme bort fra velferdssamfunnet hvor vi til daglig er regulert og beskyttet og er uten ansvar? Noen ganger vil vi klare oss selv. En trang til frihet.
30.01. Bjordalsbu - Sulebu 9 t. Gikk om Eldrevatn, lang tur, hadde lommene fulle av nøtter, brødmat, rosiner. Turen gikk fint, men mer enn 9 t. dagslys er det ikke nå.
31.01. Sulebu - Nystuen 3 t. Preparert spor fra hytta og hit! Møtte en skiløper, nede i hyttegrenda, det var en på Finsevatn også. Ellers er jeg nok tidlig ute npl. På Nystuen tror jeg jeg er aleine på stort hotell, hyggelige folk, får låne pc, de bestiller for meg på Eidsbugarden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar