lørdag 15. januar 2011

Åmund på langs - Åmunds ferd hittil, sånn den egentlig har vært...

Mail fra Åmund:

Hei
På den 16.dagen sitter jeg på pcen hjemme i Skotselv! Ja, nå kan dere lure.
Så en kort gjennomgang:

30.12. Med sykkel fra Lindesnes, ligger litt på fyrmesterens nettside, Anne var følgebil. Greit med nye piggdekk på sykkel.
Til Selandsdalen ved Byremo, overnattet hos ordføreren i Audnedal og samboer som er kollega av Jan Sørensen i Mandal.

31.12. Sykkel til Ljosland fjellstove. Fin nyttårsmiddag sammen med Anne.
Her kommer vintern,her kommer den kalde fine tida, her kommer vintern, endelig fred å få

01.01.  På ski med pulk og sekk, til Gaukhei. Fin skare, men sleit i noe bjørkeskog. Møtte to scooterister, han ene hadde sin første     pensjonistdag, så da hadde vi noe felles. Fant hytta, men da var det mørkt. Da skulle jeg hatt GPSen, men den var hjemme og ikke helt klar. 8 timer på 18 km, huff da, går det ikke fortere?

02.01.  Til Håheller. Sol, stille, kaldt, skare. Håheller er en liten koselig hytte, ligger nedenfor den egentlige "hidleren" som har vært brukt i uminnelig tid.

03.01.  Mot Storevatn. Det blåste friskt. Rota ved Roskreppfjorden, oppdemt svært magasin, tok litt for lett på orienteringa, terrenget ser ganske annerledes ut når vannstanden er senket 20 - 30 meter. Kasta bort tid, dagene er korte, jeg stanset ved en falleferdig Heiberghytte; Botnsfjell. Ovnen var lekk i alle ender, snøen blåste inn, jeg klarte å smelte vann, men det ble ikke varmt.

04.01.  Til Storevatn, kort tur. Også en Heiberghytte, les om Njardarheim Veidemark, en interessant historie. Gikk med feller, første gang jeg har prøvd det, passa bra på denne ruta. Flatt lys, vanskelig å se skrenter, fonner.
Pulken er alltfor tung, mye mat, kunne kjøpt mer på hyttene.

05.01.  Til Kringlevatn. Fikk ringt hjem, endelig dekning. 10 km og 5 timer, det går treigt med feller, men betryggende ut fra lysforhold.
På Kringlevatn lå jeg i den lille hytta som Anne, Lars, Flekken og jeg lå i for noen år sida. Raskere å varme opp små hytter. Veden koster 5 kr kg, jeg bruker en 30 kg sekk pr hytte.

06.01.  Enten til Storsteinen eller Hovatn, det ble mot Hovatn, ned ved Gyvatn og opp Steinbuskardet. Der møtte jeg veggen, bokstavlig talt: masse løs snø. Brukte 2,5 timer opp en stigning, jeg tråkket sidlengs for å få med pulken, måtte sette den igjen for å tråkke, så ned å hente på det bratteste. En NLPer hadde uttalt at dette var en grei trase. Men ikke med dyp løs snø. Mørket kom og opp med teltet.
Det snødde om natta slik at jeg var ganske klemt om morgenen. Frøys ikke, nesten snøhule? Våkna av morraflyet til Stavanger.

07.01. Til Hovatn i løs snø, tungt, tungt, pulken flyter ikke oppå, men lager en h.. friksjon. Kort tur i km, brukte 1 t/km.
Leste i bok på Hovatn: Pilt-Ola vaks opp i Lysefjorden, og levde mykje av  tida si i heiane.I 1825 ville han gå til Amerika, men kom til Beringstredet og måtte snu. 

08.01. Liten kuling, snøfokk, - 10, det passa fint med en hviledag.

09.01. Mot Vassdalstjern, snudde etter 300 meter, tåka var for tett. 10 min. etter tilbakekomst, kom testmelding på nødradioen som er instalert i flere av Stavanger turistforenings hytter. Hun ville ringe hjem og fortelle hvor jeg var i verden, og at det ville ta lang tid fram til Haukelisr.. Mobilen min hadde ikke mer strøm, merkelig forresten. Det blei bedre sikt og ny start, kort tur, men kompasset var nødvendig.
På Vassdalstjønn fotalte Nortug jr at det var vanskelig å "kom sæ opp" monsterbakken i Val de Fiemme. "Må heim å kvil nå". Han hadde ikke pulk, og bra preppa spor var det vel og.

10.01. Noe dårligere sikt. Gikk mot Krossvatn, snudde etter få km. Løypa videre var lett, men krevende orientering.
Inni områda her lever Nord-Europas sørligste villreinstamme, så mye beitespor. Stammen er truet av Norges største vassdragsutbygging, ble gjennomført før Alta og uten særlige protester. Kraft(!)sosialisten Jens o.a. fikk det som de ville.
"Før her oppi dalen - stelte folk med smalen.
Bygdefolket levde godt i ro og fred, - no dreg dei på anlegg,- helst for NVE.
Uro det er i dalen, - avskremde verte smalen." (T. Tjordal 1977)

11.01. Mot Krossvat, dårlig sikt. Brukte klokke, kart, kompass, noen steder sommervarding, kompasset mest. Hadde kontroll til jeg skulle lese meg inn på hytta. Merket skredfaren, utløste flere små ras. Dårlig is pga oppdemming. Gikk opp i en kolle for å få oversikt, men nei. Greit i teltet.

12.01. Brukte over en time på å finne hytta. Da jeg tok i døra, åpnet en Statskraftkar. Sammen med en kollega hadde de kjørt inn fra Suldal for å reparere på en dam, hadde pause her. Fikk låne GPS av han. For seint å komme seg videre. Statkraftkarne var spesielt opptatt av skredfaren. Han ene hadde vært inne område og henta ut nlpere som hadde gått seg bort før.

13.01. Fortsatt dårlig værmelding. Lange og særlig skredutsatte turer, kanskje 4 dager, fram til Haukelisr. Masse djup snø. Korte dager.
Begynner dere å forstå tegninga?
Jeg gikk scootersporet mot Mostølen, lett og fint å gå i det. Men sporet gikk ikke dit, misforståelse, men mot vest og Suldalsvatn. Jeg fulgte sporet, mistet det flere ganger. Leste kartet og la en plan på hvor det kansje gikk an å komme ned. Det gikk, men forferdelig bratt, og pulken gjorde det enda vanskeligere. Sto på ski i mørke nedover brøta vei til bygda. Banka på i et høvelig hus i Kvilldal. Der sto Statskraftkaren! Han fikk tilbake gps, jeg fikk kaffe og kaker, kl. var 18 da jeg kom, kl. 19 var jeg i Suldalsosen etter drosjetur.

14.01. Haukeliekspress og litt til hjem. Hørte i radioen i bussen at det var fint vær for de som skulle trene på snøskred. Så hund og folk i aktivitet da vi kjørte over Haukeli.

Mange erfaringer, noe utstyr må endres/repareres, noe må skaffes, gps lå å venta her. Skal kjøpe storsekk, stappe den full og prøve noen turer på Holtefjell. Kanskje ikke lurt med pulk? Følge med på værmeldinga. Må ha vind i fjellet for å få mer fasthet i snøen. Håper å kunne starte på Haukelisr. og noen dager, innover Hardangervidda.
Etappene sør for Haukeli skal jeg tette igjen en annen gang, sånn blir det for meg.

Håper ikke jeg får så god tid til å skrive seinere, men det kan jo slettes ikke utelukkes.

Åmund

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar